اکثر مردم یا فکر می‌کنند طب گیاهی بی‌اثر است، یا ترکیبات گیاهی را صرفا در اشکال دارویی مصرف می‌کنند.

طی سالهای گذشته- یعنی از زمانی‌‏ که در زمینه « سلامتِ طبیعی » شروع به فعالیت کردم- بارها از من پرسیده شده است : « بهترین گیاه برای سردرد چیست؟ » پاسخ من همیشه این بوده : « به این بستگی دارد که سردرد شما ناشی از چیست : استرس، کشیدگی یا تحت فشار بودن گردن، اضطراب، قرارگرفتن بیش‌‏ازحد دربرابرِاشعه کامپیوتر یا تلویزیون، بیماری‌های کبدی، مشکلات کیسه صفرا، نوسانات قند خون، مواد شیمیایی محرکِ اعصاب درغذا، سرماخوردگی، مواد شیمیایی موجود درخانه یا محل کار… »

به‌‏همین دلیل، برای کمک به درک بهتر اثربخشی طب گیاهی، به ده نکته‌‏ای اشاره شده است که برخی سوءتفاهم‌‏های موجود درباره این شفادهنده‌های طبیعی قدرتمند را روشن می‌‏کند.

۱– گیاهان دارویی موثرند

فقط به شرکت‌های داروسازی میلیارد دلاری که با استفاده از این منابع طبیعی زمین، ثروتمند شده‌اند دقت کنید. آنها مواد موثره این گیاهان را استخراج و آنها را ترکیب کرده، و پس از ثبت اختراع، در تولید دارو استفاده می‌کنند و محصول نهایی را داروهایی شگفت‌انگیز درنظر می‌‏گیرند !

هزاران تحقیق ثبت‌‏شده، درزمینه اثربخشی طب گیاهی وجود دارد؛ و بااین‌‏حال جالب است که چرا فردی‌‏که هیچ آموزشی درزمینه طب گیاهی ندیده یا با آن سروکار نداشته، باید بگوید : « طب گیاهی کار نمی‌کند » یا « من به گیاهان اعتقاد ندارم ! » مردم دوران گذشته بیشتر ازمردم مدرن، درمورد طب سنتی آگاه بودند.

۲- خطر داروهای گیاهی کمتر از داروهای شیمیایی است

هنگام جداسازی مواد موثره و اجزای کاربردی گیاه از سایر ترکیبات آن، بسیاری ازخواص مفید آنها از بین می‌رود و درنتیجه بعد ازجداسازی این مواد، باید مواد مغذی ازدست رفته را به محصول نهایی در آزمایشگاه افزود؛ اما این کار باعث افزایش عوارض جانبی و نامطلوب دارو می‌شود، درحالی‌‏که مصرف صحیح و متناسب خود گیاه دارویی این عوارض را نداشته و ایمن‌تر است.

۳- داروهای گیاهی مقرون به‌صرفه است

کنترل قیمت داروها دردست مدیران شرکت‌های دارویی است. درصورتی که گزینه‌های طبیعی مانند گیاهان دارویی به راحتی دردسترس همگان بوده و بسیارارزان‌‏تر از داروهای مشابه خود هستند. هر فردی، بدون توجه به درآمدش، حق سالم بودن دارد !

۴- طب گیاهی، همیشه نقشی اساسی در زمینه پزشکی داشته است

فارق‌‏‌‏از رشد جوامع و ازدست رفتن دانش بومی گیاهان در برخی مناطق، این هدایای طبیعت هنوز وجود دارند و دردسترس مردم اطراف دنیا هستند. اما اخیرا رابطه ما با داروها، نسبت به این عواملِ شفادهنده کهن، پررنگ‌‏تر بوده است.

۵- اکثر گیاهان شامل ده‌‌‏‌‏ها یا صدها ترکیب شفابخش هستند

اغلب در طب گیاهی، تمام بخش‌‏های دارویی گیاه به‌‏صورت چای یا تنتور، باهم استفاده می‌‏شوند؛ زیرا ترکیبات شفابخش موجود در آن، زمانی بیشترین اثر و کمترین عوارض جانبی را دارند که درکنار هم مصرف شوند. ولی در آزمایشگاه‌‏ یک جز از کل ترکیبات، استخراج شده و جداگانه به‌‏کار می‌‏رود.

۶- فواید گیاهان، بعد از پخت ازبین نمی‌روند

اغلب مردم، گیاهان را در دودسته دارای خواص دارویی یا برای آشپزی درنظر می‌گیرند. اما خیلی مواقع، عملا هردوخاصیت وجود دارند؛ یعنی بسیاری از گیاهانی که برای پخت‌‏وپز استفاده می‌شوند، خواص درمانی نیز دارند و برعکس.

۷- روش مصرف گیاهان دارویی مانند روش مصرف دارو نیست

در دنیای داروسازی می‌گویند این دارو برای این علایم مفید است، اما گیاهان دارویی عملکرد وسیع‌تری دارند. آنها بدن را از درون تقویت کرده و نیرو می‌بخشند، بنابراین ممکن است زمانِ بهبود طولانی‌تر شود. ولی فقط به این دلیل که آنها از ابتدا سراغ منبع مشکل می‌‏روند نه‌‏این‌‏که صرفا در نقش راه‌‏حل‌‏هایی سطحی برای یک یا چند علامت عمل کنند.

۸- مطمئن باشید که از گیاه درستی استفاده می‌کنید

قبل از مصرف گیاه موردنظر، مطمئن شوید که همان نام علمی را دارد و برای همان هدف درمانی استفاده می‌‏شود. مثلا به انواع زیادی از گیاهان، پونه کوهی می‌گویند.

۹- از بخش‌ صحیح گیاه استفاده می‌کنید

برخی از قسمت‌های گیاه ممکن است سمی باشند. برای برخی گیاهان، ریشه‌‏ها بخش دارویی آن هستند و در برخی دیگر، ممکن است گل‌‏ها، برگ‌‏ها یا دانه‌‏ها باشند. بنابراین قبل ازاستفاده از گیاهان دارویی از کتاب راهنما یا سایت‌های معتبری استفاده کنید که اطلاعات لازم و صحیح را دراختیار شما قرار می‌‏دهند.

۱۰- امکان تداخل بین داروهای مصرفی و گیاهان دارویی وجود دارد

ازآنجایی‌‏که گیاهان و داروها، هردو خواص دارویی دارند، مهم است که قبل از مصرف هم‌‏زمان آنها با پزشک‌ خود مشورت کنید.